Project Avocado

 

Het is 4 juni. Mark en ik maken een heerlijk broodje met pesto, mayo, avocado en ei. Smullen! En dan ontstaat er in mijn hoofd een idee. Een avocado plant kweken, hoe vet is dat!

18879889_1734246796588977_5866817462798671005_o
4 juni – start project avocado

 

 

Snel even googlen hoe dat ook alweer ging. Pit uit de avocado schoon maken en even laten drogen, vervolgens de schil eraf pellen. Dan vier tandenstokers in de pit duwen en hem op een glas water zetten. En dan… wachten.

Er kwamen al berichtjes binnen van mensen die hetzelfde geprobeerd hadden en weken gewacht hadden, maar er gebeurde niks. Ook bij ons gebeurde er maar niks. Was het dan toch ook mislukt? Ach, zo’n glaasje staat niet in de weg, dus laat nog maar even staan, dacht ik.

En toen, op 26 juni, was het zover! De avocadopit was open gebroken aan de onderkant. Eerst schrok ik er van: was dat wel de bedoeling? Maar toen ik goed keek, zag ik een soort spruitje met een klein worteltje verschijnen in het midden van de pit. Wonderlijk! Gelukt dus!

19417488_1761410783872578_1972290303013852530_o
26 juni – ontkieming

Volgens het internet (geweldige bron) nu nog even wachten tot het worteltje zo’n 5cm lang was. Dan mag de pit in de grond gezet worden. En wel in een pot met een diameter van 20cm, want avocados houden van veel ruimte. Dus die pot heb ik nog snel even aangeschaft.

 

Dat groeien van zo’n worteltje duurt nog bijzonder lang. Er gingen weer een paar weken overheen toen ik eindelijk vond dat het worteltje nu wel lang genoeg moest zijn.

Grond in de pot en voorzichtig, met veel liefde, het kleine avocadootje in de pot gezet. Wat water erbij en maar hopen dat ik het niet verpest had.

En ja hoor: op 18 juli was de pit ook aan de bovenkant gespleten en stak er een mini plantje bovenuit. Feest! Het werkt echt! Het is een geweldig gevoel, moet ik toegeven, als zo’n projectje van pit tot plant echt werkt.

20117010_1788323177848005_9219468088072543996_o
18 juli – spruitje steekt boven pit uit

IMG_20170725_105348339[1173]
25 juli – al een heus boompje
En nu, 25 juli, is al te zien dat het echt een boompje wordt. Er is een stengeltje, zo’n 3-4cm hoog, met daar de blaadjes aan. En elke dag weer lijkt het of hij alweer wat groter is.

Dat het maar een mooi boompje mag worden, waar we nog lang van kunnen genieten, en die we bij elke verhuizing weer mee kunnen verplaatsen.

Avocadopit ontkiemen? Aanrader! Project avocado: geslaagd.

One Reply to “Project Avocado”

Leave a Reply

