I’m going on an adventure!

Na een half jaar lang dubben, afwegen, nadenken over de toekomst, proberen het anders in te richten en nog maar eens wat nadenken is de knoop nu dan toch echt doorgehakt. Ik ga weer studeren!

Tijdens mijn PhD en sinds ik Mark heb ontmoet, ben ik steeds meer na gaan denken over wat ik nou eigenlijk wou met m’n leven. Hoe zou het er over 5 of 10 jaar uit moeten zien? Waar zouden we wonen, en wat voor werk zou ik hebben? Ik ontdekte toen meer en meer dat dat in ieder geval niet een wetenschappelijke carrière zou gaan worden. Maar wat dan wel?

Dat kwartje viel toen ik begon aan de cursus wetenschapsjournalistiek aan de universiteit. Ik kwam erachter wat ik echt leuk vind: onderzoek en technologische ontwikkeling vertalen naar een breder publiek. Mijn deelname aan Radboud Talks bevestigde dat nog meer. Zowel schriftelijk als mondeling vertel ik mensen graag hoe leuk en belangrijk wetenschap is en wat technologische ontwikkelingen voor ons leven kunnen betekenen. Ik wilde de wetenschapscommunicatie in.

Hoe ging ik dat dan aanpakken? We hebben geprobeerd het in mijn PhD in te bouwen. En hoewel daar veel ruimte voor was, merkte ik toch dat ik door deze ontwikkeling in mijzelf ik geen energie meer haalde uit dat project, en wel uit andere dingen. Daarom uiteindelijk de moeilijke beslissing genomen om ermee te stoppen (het project wordt gelukkig doorgestart met iemand anders).

En toen liep ik tegen de Master Science Education and Communication aan op de TU Delft. Deze master bevat zelfs een Science Communication track: precies wat ik zocht. Dus maar eens langs bij de studieadviseur en ook het financiële plaatje even bekijken.

Super leuk gesprek met zelfs twee studieadviseurs! Heel behulpzaam in samen met mij kijken hoe we het programma zo kunnen inpassen dat ik er met een jaar doorheen zou moeten kunnen komen. Ook nog wat studenten gesproken die toevallig met een groepsopdracht bezig waren. Ook zij zijn erg positief over de studie.

foto scicomm track planning.jpg
Foto van het programma van de Master Science Communication. Alles dat onder ‘2nd year’ staat, wordt bij ‘1st year’ ingepropt. Lekker vol!

Het programma wordt lekker vol, met vrij snel al een korte stage en in het tweede half jaar al bezig met afstudeerscriptie, maar dat is geen probleem. De vakken zijn ook heel hands-on, met groepsopdrachten waar echte vraagstukken vanuit bedrijven of organisaties behandeld worden. Je bent meteen nuttig dus. Super!

Wat de master verder zo leuk maakt, is dat je heel breed voorbereid wordt op het wetenschapscommunicatie vakgebied. Je kunt alle kanten op en echt zelf kiezen welke richting je wilt nemen. Verder ervaar je het vakgebied zowel binnen organisaties als ook high-tech bedrijven en instituten. Lekker breed dus. Ideeën voor stage en afstuderen spoken al door m’n hoofd.

Na thuiskomst heb ik me meteen ingeschreven voor de studie, en ook gelijk lening aangevraagd. En als kers op de taart: ik mag nog een jaar lang gebruik maken van studenten OV! Kan niet beter. Op naar een nieuw avontuur!

 

 

 

(Met heel veel dank aan mijn lieve vriendje die mij 100% steunt in deze keuze en mij financieel de ruimte geeft om hiervoor te gaan. Love you!)

Leave a Reply

