Koe-koek. Koe-koek.

Het is een warme dag in juni 2016. Samen met mijn vader loop ik langs de Groenlose Slinge in Winterswijk. Op zoek naar een nestje van een kleine karekiet, want we hebben te horen gekregen dat hier iets bijzonders mee is.

Voorzichtig baan ik me een weg door het riet. Het is warm en modderig, en mijn lieslaarzen zuigen zich vast in de blubber. Na een kwartiertje vind ik het nestje. En warempel: er zit een gigantisch jong op het nestje. Een koekoeksjong!

Dit was mijn eerste ervaring met een koekoek. Voor het Vogeltrekstation heb ik de jonge koekoek een metalen ringetje om de poot gegeven. Ook heb ik het beestje gewogen en gemeten. Daarna voorzichtig teruggeplaatst op het nestje, want erin paste hij al niet meer!

Bijzondere strategie

Onze koekoek is eigenlijk best uniek. Er zijn 146 soorten koekoeken en de meerderheid hiervan is helemaal geen broedparasiet! Dat betekent dat ze gewoon hun eigen nest bouwen en zelf de eieren uitbroeden en de jonkies verzorgen. Maar 38% van de soorten (55 soorten) maakt gebruik van nesten van andere vogels, zoals in dit geval de kleine karekiet.

Meer weten? Kijk mee bij het karekieten nest met daarin de jonge koekoek via Vogelbescherming’s Beleef de Lente en lees hier mijn blog.

Leave a Reply

